regelwerk & uitvlakken

• Eric

Bestaande houten balkenvloer in oud pand. Hart-op-hart balken is 50 cm. Ik wil er regelwerk op aanmaken (schroeven natuurlijk) voor gipsplaten, wordt later gestuckt.

Ik ben hier afgelopen weekend aan begonnen. Hoogte verschillen in de balken vul ik op met kliene stukje triplex, zodat de regels vlak zitten. Het uitvlakken van de regels valt me behoorlijk tegen. Volgens mij doe ik iets fout.

Hoe ik ben begonnen:

Ik heb de laagste balk genomen, en daar 1 regel op bevestigd die helemaal recht en waterpas ligt. Vanuit daar een regel ernaast aangelegd, die weer pas staat met de 1e regel. Ik werk dan met een lange waterpas van 2 meter. Na aantal regels moeten ze evenwijdig en haaks gelijk blijven lopen. De verschillend liepen op. Wellicht omdat de balken ook niet altijd recht lopen.

Hoe pak ik dit juist aan????????

Eric.

• Sjoerd

wordt hier een vloer of plafond bedoeld?

Op een vloer is het niet gebruikelijk gips aan te brengen.

Om een regelwerk aan te brengen moet overigens het hoogste punt worden bepaald.

Vanuit dit punt een regel aanbrengen, ingeval van gips ca 60cm breed, om de ca. 30 cm een regel aanbrengen.

Uitvlakken van de regels: 1e regel zuiver horizontaal (verticaal voor wanden)

vervolgens verste regel aanbrengen, en ook deze zuiver stellen.

Makkelijkste methode om andere regels aan te brengen om tussen de 2 aangebrachte regels nu twee touwtje (b.v. metselkoord) strak aan te brengen.

Aanbrengen van het overige regelwerk nu een fluitje van een cent (zorg dat de regels op hoogte worden gebracht met het touwtje)

• P.J.v.d.Berg Bouw Oud GAstel

makkelijker is om inplaats van regels speciale metalstud plafondprofielen te gebruiken. kun je met speciale hangers aan de balken bevestigen, waarna je er gipsplaten op kunt schroeven (neem stucplaten, dwars op de regels, 5 mm van elkaar, de kopse kanten tegen elkaar. Kun je er zo overheen pleisteren met roodband. door de speciale hangers (ik neem altijd T-platen die je tegen de balken schroeft) kun je de hoogte varieren. het makkelijkst is een roterende laser gebruiken, anders een waterpas en touwtje.

succes

Peter