tegen gaan van vergeling houten vloer???

• smellie

Hoi,

Hoe kun je een houten vloer het beste afwerken zodat deze het minst vergeeld? Olie, wax, lak, hardwaxolie?

Alvast bedankt!

• rene

oei ik denk dat dit lastig gaat worden. Ik heb gemerkt dat een onbehandelde vloer al snel verkleurd (de nieuwe delen moeten eerst even liggen voordat je ze mag leggen) hou er op dat moment rekening mee dat je je delen niet in de zon legt. hierdoor heb je vaak al op de bovenste delen kleurverschil van handleidingen en bandjes om de delen bij elkaar te houden.

Ik heb mijn vloerdelen gelakt en ook hierbij zie ik nu een hoop kleurverschil als ik bij de achterdeur de mat weg haal. Ik denk dat je dit niet kan tegen gaan. Het hout wordt gewoon erg beinvloed door het uv licht en weersinvloeden.

Als iemand een manier weet hoor ook ik dat graag.

groeten rene

• nico

eerst behandelen met een kleurloze beits met UV-filter en dan lakken, dir houdt de vergeling vrij land tegen

• rene

ok, maar ik denk dat dat geen goedkope lak zal zijn. als ik al bekijk wat de lak kostte voor mijn vloertje.

Nu moet ik zeggen dat ik niet zou willen dat het tegen gehouden wordt hoor. ik heb een grenen vloer en vind het erbij horen. het is een “geleefde” vloer en zo hoort die ook te zijn. Ik heb mijn vloer 3 keer gelakt en ook de onderkant moet gelakt worden. vergeet dit niet ivm kromtrekken van je delen.

groeten rene

• P.J.v.d.Berg Bouw Oud GAstel

vergelen kun je vertegaen, maar niet tegengaan.

je kunt de vloer iets kleuren, dan wordt het niet geel maar bijvoorbeeld groenig of roodachtig.

grenen is sowieso ook roodachtig.

over lak of hardwax kun je hier vanalles vinden. (ikzelf zweer toch bij harwax, al was het alleen maar omdat de niet tussendoor geschuurd hoeft!

succes

Peter