Latex plafon afplakken?

• Babs

Ik heb als eerste het plafon in de latex gezet, nu wil ik met een donkel kleurtje de muren sausen, alleen……krijg ik de rand tussen het plafon en de muur niet recht, of ik kom ruim onder het plafon, of ik tik per ongeluk met de donkere latex het plafon aan. Het liefst zou ik het plafon afplakken, maar ik denk dat als ik de tape eraf haal de latex ook meekomt, wie heeft tips voor mij?

• Margriet

Hallo Babs,

Ja, dat is lastig, dat rechte lijntje. :-)

Ik zou je adviseren om zo recht mogelijk de bovenkant van je muur af te schilderen.

Klein tikje op het plafond, geen paniek.

Na de muur werk je met een penseeltje je plafond even bij. Zie je niks van.

Wat ook een trucje is: Een goed stuk recht karton (stuk van schoenendoos), hou dat vlak op je muur (dus je zet het gelijk met je plafond tegen de muur, strak tegen de bovenkant) en daaronder schilder je de donkere kleur. Nadeel daarvan is dat je vaak het stuk karton moet vernieuwen omdat je met de verf die daarop geklodderd is weer vlekken maakt op het plafond.

Je moet gewoon even oefenen. Rechte lijnen trekken (schilders noemen dat “snijden”) is een kunst. Je moet tijdens het verven je kwast blijven draaien. Een ronde kwast is daar het meest geschikt voor. Niet te veel verf op je kwast nemen en vooral niet bang zijn. Je krijgt vanzelf de slag te pakken.

Bij het verven van een muur trek je eerst de lijnen rondom (plinten en plafond) en daarna mag de grote sauskwast/roller erbij.

Groeten, Margriet.

• Babs

Dank je wel Margriet, ik kom er dus niet onderuit……ik ga in alle rust proberen te snijden.

• Rob

Besnijden……….voordat jeje plafond schilderd,kun je de randen afkitten met een acrylaat kit.dan tex jeje plafond en iets door de hoek heen.

Als je dan met de wanden aan de gang gaat,en moet gaan besnijden heb je in iedergeval een rechte strakke niet golvende lijn.

Het is niet zo moeilijk hoor.