watertempratuur niet constant

• sanuk

hallo,

het water in onze douche wordt het ene moment heel heet en het andere moment juist weer koud.

we hebben een een ketel die wel wat aan de oude kant is, maar of dat de oorzaak is?

hij wordt namelijk wel ontzettend heet! en is dan met koud water bijna niet op een normale tempratuur te krijgen.

alleen als je de koud water kraan helemaal opendraait is het te doen, maar daarna wordt hij na 2 min weer ijskoud.

draai ik de koude kraan weer dicht, dan is het water nog steeds loeiheet.

het lijkt er dus niet op dat het warme water wegvalt/kouder wordt

iemand een idee waar dit aan kan liggen?

alvast bedankt!

• Rob

thermostaat?bi metaal?drukvat?

probeer is teresetten……ketel uit,minuutje wachten en weer aan.

• Margriet

Ik zou beginnen met het ontkalken van de douchekranen.

Simpel en doeltreffend. (meestal :-))

Azijn doet de truc,

Gr. Margriet.

• Lucifer

OF je hebt een waterbesparende douchekop waar je ketel niet tegen kan.Probeer maar eens of de temp constant blijft zonder douchekop/slang aan de kraan.

• sanuk

hallo,

we hebben dit huis net gekocht en alle kranen gelijk (nieuwe) vervangen.

kalk zou het dus niet kunnen zijn, en de waterbesparing hebben we er uit gehaald!

dus dat zou het ook niet kunnen zijn.

wat ik me nu ineens afvraag….zou de ketel er juist moeite mee hebben dat er geen waterbesparing meer op zat?

dat hij nu te veel water moet verwarmen? en dat dat niet lukt?

bedankt voor het meedenken!

• Margriet

Dat zou best eens kunnen.

Misschien staat de watertemperatuur in je ketel wel heel hoog afgesteld.

Dan krijg je dat loeihete water, wat hij na een paar minuten niet meer kan bijbenen.

Je kunt dat bijstellen, maar dat mag niet te laag ivm veteranenziekte.

Het is niet zo dat de temperatuur schommelt doordat er iemand in de keuken aan de kraan zit? Dat heb je ook wel met die oudere ketels, dan klapt ineens al je warme water weg in de douche.

Ik zou gewoon even een onderhoudsbeurt van de ketel doen. Zoveel kost dat nou ook weer niet en dan ben je waarschijnlijk van het probleem af.

Gr. Margriet (die ook een hekel heeft aan een wisselbad-douche :-))

• Lucifer

Het kan ook zijn dat je douchekop dichtzit met kalk, in azijn leggen dan.

Of er zit een gaasje in je doucheslang wat verstopt zit.

Zolang je koud water moet bijmengen om de gewenste temp te krijgen lijkt het me dat de ketel het prima aan kan.

• sanuk

hallo,

het watert is soms zo heet dat het met de hele koude kraan open nog heel heet is!

margriet,wat jij zegt zou dus best wel eens de oorzaak kunnen zijn, weet je hoe je de watertempratuur kan veranderen?

welk bedrijf kan ik eigenlijk bellen voor een onderhoudsbeurt? wat zijn de kosten daarvan? en wat doen ze dan?

bedankt voor de antwoorden!

• P.J.v.d.Berg Bouw Oud GAstel

mogelijk heb je niet teveel warm water, maar te weinig koud water. Kijk even wat voor type ketel het is, dan weet je hoeveel warm water ( de temparatuur staat er ook bij) per minuut hij moet geven, een emmer en een horloge doen dan wonderen.

als dit goed is, dan kan er te weinig koud water zijn, of de kraan is niet constant in de waterafgifte.

je kunt eens proberen d het kraantje van de i nlaatcombinatie iets dicht te zetten en kijken of het beter wordt. Het temperatuurssensortje zou ook defect kunnen zijn. Bij sommige ketels (bijvoorbeeld AWB) zit aan de onderzijde ooke en mengventiel, waarbij het water met koud wordt gemengd tot een constante temperatuur, deze kan ook stuk zijn.

Succes

Peter