beton storten, hoeveel zakken???

  • Jan-Cor

    Hoi,

    Ik heb al een poosje zitten rekenen maar ik kom er zelf niet uit. Dus gisteren ff naar de Gamma geweest en ik dacht dat ze het daar wel zouden weten maar helaas ook niet dus.

    Wat wil ik dan?

    Nou ik wil een betonnen vloertje storten voor de garage. De oppervlakte is 12m2 en de hoogte is ongeveer 10cm (0,1m) aan beton. Volgens mij is de verhouding 1:2:3 dus 1 deel cement op 2 delen zand op 3 delen grind. Tot zover volg ik het nog wel.

    Nu heb ik zand en cement nodig maar hoeveel zakken van 25kg?? Ik heb begrepen dat 1 zak cement ongeveer 12 liter beton oplevert maar zit daar het zand en grind dan al bij in?

    Dus hoeveel zakken zand en hoeveel zakken cement moet ik kopen ?

    Wie kan mij hier iets over vertellen?

    Groetjes, JC

  • rene

    http://www.beamix.com/nl/producten/product.php?id=25&ref=11

    hier staat precies hoe je het moet doen en er staat een rekenmodule op.

    Als je uitgaat van zakken van 25kg.

    Voor een plateau van 2meter bij 5 meter en 10cm dik kom je op 2100kg. dit is dus

    84 zakken beton die je nodig hebt.

    Ik heb zelf ook een vloer gestort voor me schuur en die was 8 m2. Ik heb kant en klaar betonmortel gebruikt. molentje gehuurd en een kruiwagen. Water en beton vermengen in het molentje en storten maar.

    succes

  • Timmer

    Je zou eens moeten informeren wat het kost om 1,5m3 te laten brengen door een betoncentrale.Dan is het 5 minuten werk, en anders ben je daar heel wat uren mee kwijt.Bovendien heb je dan altijd een betere samenstelling dan dat je het zelf doet.

  • Jan-Cor

    Een betoncentrale is geen optie, die kan niet komen op de plek waar het beton gestort moet worden. Tuurlijk kan het wel, maar dan zijn de kosten veeeeel hoger.

    @Rene, ik heb het gevoel dat je berekening (van Beamix) niet klopt.

    als ik de verhouding 1-2-3 neem heb ik 25kg cement, 50kg zand en 75kg grind, bij elkaar dus 150kg. Als ik het totaal van 2100kg (in jou voorbeeld) neem dan heb ik 14 zakken cement nodig, 28 zakken zand en 42 zakken grind.

    Maar misschien maak ik een denkfout??

    Groetjes, JC

  • nico

    je hebt nodig 1,2 kubieke meter beton.

    1 zakje beton lever 12 liter

    100 zakjes beton leveren 1200 liter = 1,2 kubieke meter

  • Jan-Cor

    Hoi Nico,

    Zo heb ik ook al gedacht maar 25kg cement levert 12,5 liter betonmortel op, daarbij wordt nog geen rekening gehouden met de hoeveelheid zand en grind?

    Of wil je soms zeggen dat volgens de verhouding 25kg cement, 50kg zand en 75kg grind ongeveer 12,5 liter betonmortel oplevert? (dat denk ik niet, alleen al droog materiaal levert meer als 12,5 liter inhoud en dan heb ik het water nog niet eens meegerekent)

    Het is mij nog steeds niet duidelijk en misschien maak ik wel een denkfout???

    Groetjes, JC

  • nico

    dan koop je toch voorgemengde beton, daar zit alles al in

  • Timmer

    een verhouding van 1-2-3 wil niet zeggen 25kg cement 50kg zand 75kg grind.

  • Jan-Cor

    Goed dat je het zo zegt, maar vertel dan ook eens hoe het wel zit!

    Als ik de link van Remco gebruik komt die voor het grootste deel wel overeen met de 1-2-3 verhouding, alleen het grind valt een beetje uit de toon. Hoe dat nu weer zit snap ik ook niet.

    Aangezien ik ongeveer 1 kuub beton nodig heb (okay ietsje meer dan) gebruik ik mooi deze verhoudingen en ben ik dus maar 14 zakken cement nodig. Dat is wat anders als de 84 zakken van Rene gelukkig, scheelt me een bom duiten, hahaha

    Groetjes, JC

  • rene

    het was voor mij heel simpel, ik had geen zin om alles met de hand te gaan staan mengen. en heb gewoon kant en klare betonmix laten brengen. maar ja je kan nu wel continu hier blijven rekenen,maar de een zegt dit de ander dat. Ga nou gewoon naar de betere bouwmarkt voor dit soort middelen en je weet het binnen 5 minuten.

    Succes met mengen.

    groeten rene