metselen tuinhaard

  • Henk

    Hallo,

    Ondanks de regen beginnen de tuinplannen weer te komen.

    Nu wil ik een openhaard ( buiten dus) gaan metselen, maar heb daar enig advies voor nodig.

    ** moet dit met vuurvaste steen gebeuren of is elke willekeurige harde steen (bv. straatklinker) ook goed ?

    *** moet dit met vuurvaste cement gebeuren ?

    *** is een binnenkanaal nodig ?

    Helaas kan ik weinig informatie op het net vinden, maar wellicht heeft iemand hier ervarting mee.

    Dank voor de reacties,

    Henk

  • Bastiaanse

    Zowieso is het verstandig om vuurvaste materialen te gebruiken aangezien het toch redelijk warm kan worden.

  • Erco van Harn

    Hallo Henk,

    Ik ben zelf ook op zoek naar die informatie en heb (ook nu in 2009) nog niet eht iets bruikaars gevonden.

    Ben jij inmiddels al wijzer?

  • michiel

    Hoi Erco,

    ik kwam dit tegen

    http://www.home-fire.nl/pdf/HF%20instructie%20opm%20C.pdf

    wie weet heb je er wat aan. Heb jij inmiddels iets gevonden? ik ben ook op zoek

    groeten Michiel

  • erco van harn

    helaas

  • mark

    Hey Hallo Henk,

    Voort het metselen van een buiten haard moet je inderdaad vuurvaste stenen en cement gebruiken.

    De stenen dienen keramisch gebakken te zijn, en de cement in de vuurvaste mortel moet een rijk calciumhoudende zijn, de z.g.n. CAC cement.

    Een binnenkanaal is niet strikt nodzakelijk, maar is later wel makkelijker schoon te maken!

    Maar voor je aan het metselen gaat…, kijk ook eens op Stenen tuinhaarden zij hebben een groot assortiment met buiten haarden.

    Deze bestaan uit kant en klare elementen welke je zelf moet samen bouwen/metselen.

    Dat scheelt wellicht een hoop werk, en bovendien zit er garantie op tegen breken en/of scheuren!

    Gr. Mark

  • temilin

    In the not-so-distant past, I found myself navigating the tumultuous waters of academia as a struggling student, grappling with the overwhelming tides of exam anxiety. However, my journey took a remarkable turn for the better when I discovered the transformative power of the Take My Online Finance Exam For Me service. This invaluable resource not only served as a lifeline but also became my beacon of hope, ultimately leading me to a triumphant victory over adversity and instilling within me the enduring confidence to conquer any academic challenge that lay ahead.