Wij hebben oude eiken balken gekocht voor het opknappen van onze woonboerderij.
Hoe kun je deze balken weer het beste mooi krijgen?
het zijn oude balken en de verkleuringen horen er volgens mij op, anders had je beter nieuwe kunnen nemen.
de houtworm zou ik wel behandelen, goed doordrengen met een speciaal middel daarvoor, of ze laten behandelen (bijvoorbeeld vriezen, of gassen, maar daar zijn ze misschien te groot voor.
Als je de velkken en dergelijke weg wilt hebben zou ik adviseren om ze goed te ontvetten en ze daarna met ontweringswater te behandelen.
Een andere optie is om ze te logen met natronloog (en daarna behandelen met verdunde azijn) of loogpasta. eventueel kun je de balken daarna licht kleuren om een egaler effect te krijgen, of roken met amoniakgas. Probeer ALTIJD een stuk uit, want het kan ook goed fout gaan of een heel ander effect geven dan je zelf wilt.
succes
Peter
Roel,
De gebinten moet je eigenlijk alleen even schoonmaken, (met een verfkrabber rondom, of je kunt eventueel gaan schuren), en het ‘spint’ (zachte hout) er af kappen, (disselen) want daar zit meestal wel worm in, nadien behandel je de balken 2 maal met een houtwormbestrijdingsmiddel.
Tijdens het bouwen goed inpakken in folie voorkomt dat je het 2 maal moet doen. Let goed op dat het eiken niet met ijzer in contact komt, (slijpsel van een slijptol, betonijzer etc.) dit geeft blauwe vlekken die je er lastig weer uitkrijgt!
voor vragen en of info, mail me maar
gr Wouter
voor zover ik weet is ontweringsmiddel voor het overgrote deel waterstofperoxyde. dit bleekt de uitslag van het eiken een beetje en zortg enmaakt t eigenlijk als nieuw.
Wees voorzichtig met de lamellenschijf (flappenschijf), je haalt makkelijk teveel weg. vroeger werd dit met een schraapstaal of stukje glas, of een verfkrabber gedaan.
Je kunt t ook heel grof aanpakken: zorg dat alle metaal eruit is en schaaf de balken opmet een schaaf waarin de beitel schuin is geplaatst. je krijgt dan een disseleffect. Het hangt er van af hoeveel je moet doen en wat voor resultaat je wilt.
Ontweringswater koop je gewoon bij de verfspeciaalzaak.
succes
Peter
Beste Roel,
Het feit dat je oude gebinten koopt en deze zichtbaar en als constructie gaat gebruiken, geeft mij aan dat je een oude sfeer wil creëren in jullie woning. Met restaureren wordt niet bedoeld om alles weer als nieuw te doen laten zijn. Het “verhaal” mag mijns inziens best te zien zijn. Dus maak niet de veel gemaakte fout om alle onregelmatigheden weg te poetsen. Ik komt dit in mijn werk heel vaak tegen (het is een Nederlandse norm of waarde denk ik :-)). Gebinten zijn altijd voorzien van merktekens die door de timmerman werden aangebracht om het bouw-pakket op de bouwplaats wederom samen te stellen. Door het spint hout te verwijderen raak je deze kwijt. Natuurlijk moet je het aangetaste hout wel behandelen tegen houtworm e.d. Mijn beste advies is om het met een scherpe driehoek verfkrabber het los zittende hout te verwijderen voordat je het behandeld. Alle andere sporen zou ik persoonlijk gewoon laten zitten. Ook indien mogelijk zou ik de eventuele gestoken houten verbindingen wederom gebruiken om in het zicht laten. Als je wat foto's wil zien met voorbeelden kan je me mailen.
succes !
Ronald
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?