eiken gebinten restaureren

• Janneke

Wij hebben een oude boerderij uit 1850 gekocht waarvan de vorige bewoner geen oog voor oudheid had. De gebinten zijn wit geschilderd (soort kalkverf) of zelfs een soort vies bruin. hoe krijgen we dat er af zonder de gebinten te beschadigen. De aannemer zei een staalborstel, maar is dat een goede manier ?

• Ronald Molendijk

Dag Janneke,

Een staalborstel is een mogelijkheid. Je kan het ook met een verffohn en een (scherpe) driehoek schraper doen. Je moet dan wel met de draad van het hout mee schrapen. Probeer gewoon een stuk wat niet direct in het gezicht zit. Een wat meer professionele manier is zandstralen. In dat geval moet je wel veel voorzorgsmaatregelen nemen (afplakken e.d.) en materiaal huren. Er zullen ook bedrijven zijn die dit doen. Maar eigenlijk zou ik eerst eens kijken of het wit/bruin maken van het gebintwerk niet een traditie is in de streek waar je zit. Authenticiteit heeft een waarde die vaak ver boven “gewoon mooi” gaat. Musea, bibliotheken kunnen vaak een goed antwoord geven op wat authentiek is en wat niet. In ieder geval veel succes en sterkte met deze enorme klus. Hartelijke groet, Ronald

• Randall

Hallo Roel,

ik lees hier je oude berichten over het restaureren van je oude gebinten en ik ben heel benieuwd hoe het geworden is.

Zelf staan wij ook op het punt een oude boerderij te kopen met gebinten natuurlijk. Ik zit eraan te denken om ze te zandstralen.

Mocht je tijd hebben om de resultaten te e-mailen: graag!

Groeten

Randall