plakroede

• TanjaB

Hoi

Wij hebben een jaren 70 huis met van die grote tuinramen (hardhoutenkozijnen).

De kozijnen zijn net opgeknapt en kunnen weer een aantal jaren mee.

Maar ik vind die grote ramen eigenlijk helemaal niet gezellig, zeker niet in de winter wanneer de tuin zo kaal is, nu is mijn vraag of je voor deze ramen plakroedes zou kunnen maken zodat het net lijkt of het kleine ruitjes zijn.

En is dit zelf te doen, en waar kun je die kopen? Ook andere oplossingen zijn welkom. Alvast bedankt

• Margriet

Hallo Tanja,

Je kunt uiteraard van latjes een soort roedeverdeling maken. Het is jouw keuze of je dat aan de buitenkant, binnenkant of allebei doet.

Het zal alleen wel raar staan, zo'n jaren 70 stijl en dan die ramen met een roedeverdeling. Het past niet bij de stijl van het huis.

Wat je ook zou kunnen doen is twee mooie stoere balken plaatsen tussen het boven en benedenkozijn. (net zo dik als het kozijn) Je verdeelt het grote raam dan als het ware van boven naar beneden in drieën. Als je dan ook nog met de raamdecoratie speelt en drie aparte, kleinere rolgordijnen (bijvoorbeeld die transparante van Ikea) ophangt, lijkt het net of er drie ramen zijn ipv 1 grote.

Als je dan ook nog bovenramen wilt “faken”, kun je tussen die balken op ongeveer 1/3 van de hoogte (van de bovenkant gemeten) nog 3 balkjes horizontaal ertussen plaatsen. Zo lijkt het net of je nog 3 bovenraampjes hebt.

Doe het in ieder geval niet met dunne latjes, dat staat echt niet op zo'n groot raam.

Groetjes, Margriet.

• TanjaB

Hallo Margriet

Er zijn bij ons in de buurt al huizen van de zelfde bouw die dit hebben .Alleen hebben die nieuwe (kunststof) ramen en kozijnen laten plaatsen, met de roede er al in. Ons hout was nog niet zo slecht dat het vervangen moest worden.Maar langer dan een jaar of 10 gaat het waarschijnlijk niet meer mee, daarom zoek ik een een simpele oplossing om mijn ramen wat gezelliger te maken. En ik vind de ruitjesramen erg leuk staan. Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken, en ik hoop dat iemand nog antwoord kan geven op mijn vragen waar ik de plakroede kan krijgen en of het makkelijk zelf te doen is. Nogmaals bedankt.

• Wouter

Tanja,

Ik kan die roedes wel voor je maken, en aanbrengen, we doen dit vaker.

mail me eens met meer info en evt. wat foto's

mvg

Wouter Siemerink

• TanjaB

Hoi Wouter

Bedankt, maar ik wil het eerst zelf gaan proberen om de kosten zo laag mogenlijk te houden.

Het is nog niet zeker hoe lang we op deze plaats blijven wonen en de ramen zijn natuurlijk wel opgeknapt.

Dus zoek ik een simpele oplossing die zelf te realiseren is.Heb ook al aan plakstrip gedacht maar vind dat weer erg goedkoop staan. Zal in ieder geval je aanbod in gedachten houden. Groetjes.

• patt

hallo

ik ben ook op zoek naar dit systeem om mijn ramen een beetje vriendelijker te maken.

hier in Vlaanderen hebben ze er nog niet van gehoord maar wij waren onlangs in Roemenie en daar is het een doodgewone zaak.

maar de vraag is dus, kan je ze hier ook kopen? en zoja waar?

groetjes

Patt

• lenie

wwie heeft er al plakroede gevonden volgens mij zijn ze nergens meer te koop hoop van wel

• monika

Heb net mijn grote jaren 60 ramen (in boerderij) veranderd in leuke ramen met ruitverdeling. Kind kan de was doen!

Alsvolgt te werk gegaan: Formido, mdf omlegd (wit) latje gehaald met werkje erin(eropgefreesd zeg maar, afdeling vlakbij plinten (3,50 euro voor 2.60 meter). De lat gewoon thuis gezaagd (erg snel klaar, lat is niet zwaar en buigen een beetje, kan iedereen zagen). Vastgeklemd tussen boven en onderkant (binnenkant kozijn) Als je dikker dubbelzijdig plakband gebruikt kan je eventueel bij tikkie te klein zagen de ruimte opvullen zonder dat je het ziet (bijv 1-2 mm). Nu had ik 1 verticale bewerkte lat op het raam. De horizontale latten verstek gezaagd (met verstekbak errug eenvoudig, als je deze zelf niet hebt, vraag je buurman) zodat de randjes mooi in elkaar vallen en met wat dubbelzijdig tape extra verstevigd en nu zaten de horizontale latten ook dus klaar! Moeilijkste was het opmeten! Morgen haal ik ze er weer af om ze even netjes te lakken. Kosten: 2x3,5 euro en (ev klein blikje verf) en plakband voor 2 ramen. Vind ik niet duur voor zo'n sfeermaker. Twee ramen gedaan in ongeveer 2 uur, dus ook dat viel wel mee (voor beginner…)

Buitenkant raam moet ik nog even over denken….

Groetjes Monika