buitenkraan lekt

  • nico

    Hoi, we hebben buiten een vorstbeveiligde kraan van VSH, maar die lekt als hij openstaat, we willen er een timer opzetten, dus hij moet wel goed zijn.

    Hij lekt tussen het gedeelte door waar hij ook het water afvoert als hij dichtgedraaid wordt. er zit vanaf de muur gezien na de wateraansluiting voor de slang wel een zeskant, maar ik durf niet zo maar te gaan draaien . de kraan gaat nl de muur in, maar zit denk ik ingemetseld, want binnen is niets te vinden.

    weet iemand hoe dit op te lossen is ?

    alvast bedankt, Nico

  • Bjorn

    Zelfde probleem hier. Ik heb hem vanmiddag open gedraaid. Er was een rubber beschadigd. Schijnt een bekend probleem te zijn. Er is daarom een nieuwe variant van de kop van de kraan gekomen (ziet er hetzelfde uit en past gewoon). Kortom, afsluiter dicht, kop in zijn geheel eraf draaien (dus op de zeskant waar jij het over hebt), nieuwe halen, monteren en probleem is verholpen. Nadeel is wel dat de nieuwe kop rond de 32 eur kost!

    Succes

  • Anton

    Beste Nico,

    Ik heb drie lekkende kranen en weet dat mijn loodgieter nog meer klanten heeft waar dit probleem zich voordoet. De loodgieter heeft inmiddels al diverse nieuwe kranen verstrekt maar elke keer weer hetzelfde probleem.

    Ik heb de kranen allemaal maar een losgehaald (de nieuwe en defecte) en moet constateren dat er diverse modellen veren inzitten, de één is kort en gedrongen en de ander krom etc. etc.

    Volgens mij zit het probleem in de veer, de kwaliteit veer is niet in orde. Ik probeer vanaf januari 2009 contact te krijgen met VSH Flow Control maar ik krijg geen enkele reactie van ze.

    Nu heb ik wederom een mail gestuurd en gevraagd mij binnen twee weken te antwoorden, ik heb ze ook gemeld dat als ik niets hoor naar Tros Radar of de Consumentenbond stap.

    Is het probleem bij uw kraan inmiddels opgelost?

    Met vriendelijke groet,

    Anton

  • nico2

    ja, ik heb een nieuw binnenwerk gekocht en tot nu toe gaat het goed

  • jan jongman

    waar koop je het binnenwerk?

  • nico2

    bij een beetje loodgieter, je kunt ook bij een bouwmarkt een hele ( zelfde ) kraan kopen en alleen het binnenwerk gebruiken. is wel wat duurder maar je hoeft niet te slopen.

  • Paul

    Hallo Nico, het is nogal een oude topic maar misschien kun je mij toch verder helpen.

    Ik heb ook problemen met (2) lekkende vorstvrije gevelkranen van VSH.

    Ik lees als advies van Björn op jouw vraag om de kop te vervangen.

    Vervolgens schrijf jij aan Anton op zijn vraag of het euvel verholpen is, dat de kraan niet meer lekt omdat je het binnenwerk hebt vervangen.

    Bedoel je hiermee de pen met aan het einde een afsluitringetje?

    Bedankt vast voor de reactie, vriendelijke groet Paul

  • Ron

    Ik heb ook problemen met mijn VSH buitenkraan.

    Zodra ik er een tuinslang op koppel gaat de kraan lekken.

  • Reinout

    Nadat eerst mijn eerste VSH vorstbestendige buitenkraan is gaan lekken doet nu ook de tweede dat, ongeveer evenveel tijd vanaf de montage (twee tot drie jaar).

    De oplossing bij de eerste was om de te slappe veer in de kop van de kraan te ‘helpen’ door er een aantal (roestvrijstalen) ringetjes op te leggen: zo geeft - in geopende stand van de kraan - de veer meer druk op de klep die de verbinding met de buitenlucht afsluit (opdat er geen water naar buiten langs de kraan lekt).

    Bij dichtdraaien van de kraan opent deze klep juist de verbinding met buiten, zodat het water in de kraan kan weglopen en er dus geen vorstschade kan ontstaan. Wanneer bij het opendraaien van de kraan - zeker wanneer er wat tegendruk bestaat door een aangesloten tuinslang - de genoemde veer de klep onvoldoende krachtig sluit, spuit het water via de ontluchtingsring (langs de kop van de kraan) naar buiten.

    Met die ringetjes doet de eerste kraan het nu alweer een tijd goed; nu dus de tweede op die manier proberen te repareren. In ieder geval een veel goedkopere oplossing dan een nieuwe kop kopen. Of zijn de veertjes ook los te koop?

    Dat er sprake is van een slecht geproduceerd product moge duidelijk zijn! Het ontwerp lijkt slim, maar kennelijk is in dit ontwerp de kwaliteit van het veertje een te kritisch punt.

  • André

    Reinout Schreef:

    ——————————————————-

    > Nadat eerst mijn eerste VSH vorstbestendige

    > buitenkraan is gaan lekken doet nu ook de tweede

    > dat, ongeveer evenveel tijd vanaf de montage (twee

    > tot drie jaar).

    > De oplossing bij de eerste was om de te slappe

    > veer in de kop van de kraan te ‘helpen’ door er

    > een aantal (roestvrijstalen) ringetjes op te

    > leggen: zo geeft - in geopende stand van de kraan

    > - de veer meer druk op de klep die de verbinding

    > met de buitenlucht afsluit (opdat er geen water

    > naar buiten langs de kraan lekt).

    > Bij dichtdraaien van de kraan opent deze klep

    > juist de verbinding met buiten, zodat het water in

    > de kraan kan weglopen en er dus geen vorstschade

    > kan ontstaan. Wanneer bij het opendraaien van de

    > kraan - zeker wanneer er wat tegendruk bestaat

    > door een aangesloten tuinslang - de genoemde veer

    > de klep onvoldoende krachtig sluit, spuit het

    > water via de ontluchtingsring (langs de kop van de

    > kraan) naar buiten.

    > Met die ringetjes doet de eerste kraan het nu

    > alweer een tijd goed; nu dus de tweede op die

    > manier proberen te repareren. In ieder geval een

    > veel goedkopere oplossing dan een nieuwe kop

    > kopen. Of zijn de veertjes ook los te koop?

    > Dat er sprake is van een slecht geproduceerd

    > product moge duidelijk zijn! Het ontwerp lijkt

    > slim, maar kennelijk is in dit ontwerp de

    > kwaliteit van het veertje een te kritisch punt.

    Hoe en waar heb je de ringetjes geplaatst

    Ik heb het zelfde probleem kraan is nieuw

    Alvast bedank