dimschakelaar voor TL-verlichting

• papa van jay en destin

Beste allemaal,

Ik krijg het maar niet voor elkaar om een inbouw dimschakelaar voor TL-verlichting aan te sluiten. Wie kan me helpen?

De situatie ziet er als volgt uit:

Ik heb een dimmer van het merk Busch 2112xxx

Op die dimmer zijn 4 aansluitmogelijkheden voor stroom, te noemen 1, 2, 3 en 4 naast elkaar.

De symbolen van 1 en 2 zijn: een rechthoekje met een schuin streepje naar boven

De symbolen van 3 en 4 zijn: een rechthoekje gesloten

Ik zit nu met 4 stroomdraden waarvan ik niet weet waar ze inmoeten.

Ik heb een dikke zwarte stroomdraad

Ik heb een dikke bruine stroomdraad

En ik heb een grijs stroomkabeltje wat van de tl verlichting komt die van binnen twee kleine stroom draden heeft: een bruine en een witte.

Nu heb ik de dikke bruine en zwarte draad vastgemaakt aan 1 en 2 met het symbool van het openstaande streepje en de andere twee draden op 3 en 4.

Ik heb nu wel stroom, maar alleen staat het licht op zacht. Met de dimmer kan ik het licht wel aan en uit doen, maar dimmen zelf gaat dus niet.

Wie kan mij helpen?

• @$

Kijk eens op de volgende sites

http://www.neosave.nl/html/tl_dimmer.html

http://www.fagerhult.nl/products/technical-info/documents/FAGERHULT_ljusreglering_NL.pdf?s ( Bladzijde 7)

• jansen

allereerst kun je met de dimmer 2112xx van busch en jeager inderdaad TL-verlichting schakelen MITS dit een hoogfrequent voorschakelapparaat heeft en een mogelijkheid heeft voor een 10V sturing voor dimmen.

Op het gedeelte waar een schakelaar op de dimmer getekend staat sluit je de bruine draad aan, op de andere zijde de zwarte.

De zwarte gaat vervolgens naar het voorschakelapparaat. waar ook de blauw op aangesloten wordt.

op de schroeven waar het rechthoekige balkje met een pijl op staat sluit je een kabeltje aan van bv 2x0.8mm2 (belkabel is voldoende) deze sluit je aan op de ingang geschikt voor 10v sturing deze heeft op de vsa vaak het zelfde symbool.

Indien je een normaal conventioneel of hoogfrequent armatuur hebt is dimmen NIET mogelijk.

zie ook de tekening die als begeleidend schrijven bij de dimmer orgineel in de verpakking zit.

LET OP BIJ MEER ALS VIER TL-ARMATUREN DIENT DE VOEDING VAN DE VOORSCHAKEL APPARATEN TE LOPEN VIA EEN RELAIS OFWEL MAGNEET SCHAKELAAR!! DOE JE DIT NIET DAN BESTAAT DE KANS DAT DE DIMMER HET BEGEEFT.

succes