Bekabeling van randaarde stopcontact voor vriezertje

• Ramon

Hallo electriciens,

Ik ben niet technisch aangelegd maar wil op zolder wel een vrieskistje plaatsen. Er zit op de plaats waar wij de vriezer willen hebben een lasdoos (??). Er lopen vanaf onder een zwarte, een bruine en een geel/groene kabel de lasdoos in en deze kabels verlaten deze lasdoos aan de bovenzijde,zonder onderbreken,losdoppen of iets dergelijks. Tevens komen er vanaf onder twee zwarte kabels de lasdoos in en ook vanaf boven twee zwarte kabels (elk van de twee zwarte kabels vanaf beneden zijn met lasdop (?) verbonden aan de zwarte kabels welke vanaf de bovenzijde de lasdoos inkomen).

Hoe kan ik nu het beste een randaardestopcontact, (enkel of dubbel) aansluiten??

Groeten en alvast bedankt voor de reactie(s),

Ramon

• sander

Zwart is een schakel draad, Bruin is fase op deze staat als het goed is spanning. Zou je dat even kunnen meten.

Maar blauw ontbreekt, dus je het geen nul draad ( - ) groen/geel is aarde.

Je zou de bruine draad kunnen volgen waar deze naar toe gaat. Meestal een centraal doos, en deze open schroeven.

Daar zit vast een blauwe draad, en daar heb je er een van nodig. Dus alle draden die naar boven lopen door die leiding, dienen vervangen te worden. En blauwe ernaast duwen gaat waarschijnlijk niet.

Dus de kant waar de bruine zit, even opnieuw er intrekken, alle nieuwe draden voldoende aanpelen cm of 8 en aan de oude bedrading draaien en door de buis heen trekken. En daarna alles weer aansluiten.

Bruin = fase

blauw = nul

groen/geel = aarde

zwart = schakel

doe alles spannigsloos, dus de groep even uit zetten. Kan ook met spanning, maar dan moet je in de centraal doos voorzichtig de bruine draad los trekken.

Ik ga er vanuit, dat alles al volgens de huidig metode is gemonteerd, maar meten is weten. Dus er kan ook op een andere draad spanning staan.